Úgy gondolom, nem csak a repülés szempontjából érdekes és fontos az az infó, hogy a Boeing a harmadik negyedévben az iráni Iran Air légitársaságnak értékesített repülőgéppel összefüggő árucikkeket. Erre utoljára 1979-ben, a sah hatalmának megdöntése előtt került sor.
A légitársaság három veteránkorú 747-est használ még, két 747-286(M) és egy 747-SP-86 típusváltozatot.
A hivatalos Boeing-nyilatkozat szerint a gépekhez tartozó dokumentációkat, műszaki rajzokat, navigációs térképeket és adatokat értékesítettek, melyek segítik, hogy a gépekkel biztonságosabban lehessen repülni. Hozzátették, alkatrészek eladásáról nem volt szó. A Boeing még áprilisban kapott engedélyt a repülőgép-hajtóművekről is ismert General Electric-kel együtt, hogy a januártól a repülésbiztonság növelésének céljával érvényes szankcióenyhítés miatt Iránnal üzletelhessenek. A 120 ezer dolláros Iran Air-üzletből alig 12 ezer dolláros haszon származott, ami a 23,7 milliárd dolláros negyedéves bevételhez képest semmiség. Az viszont szerintem nagyon nem, hogy egyáltalán az üzlet létrejöhetett. Igaz, az áprilisban jelzett, az Iran Air leányvállalatának számító Iran Air Tours-szal köttetendő üzletből eddig semmi nem lett.
Fontos és szimbolikus lépés volt ez amiatt is, mert az iráni keményvonalas vezetés egyik kedvenc toposza volt eddig is az amerikai szankciók miatt lezuhanó iráni repülőgépek és életüket vesztő iráni állampolgárok. Az Iránnal kapcsolatos repülésbiztonsági helyzet valóban kedvezőtlen, egy gyors lista az elmúlt 10 év repülőgépvesztéssel járó eseményeiről, melyek valóban öreg repülőgépekkel kapcsolatosak:
Saha Air, Wednesday 20 April 2005
Iran Air Tours Flight 945, Friday 1 September 2006
Caspian Airlines T154 near Janat-Abad on Jul 15th 2009, uncontained engine failure
Aria Air IL62 at Mashhad on Jul 24th 2009, overran the runway
Iran Aseman F100 at Tabriz on Aug 26th 2010, runway excursion into a ditch
Iran Air B722 near Uromiyeh on Jan 9th 2011, impacted terrain during go-around
Iran Aseman F100 at Zahedan on May 10th 2014, left main gear did not extend
Hozzá kell tenni, öreg repülőgépekkel is lehet biztonságosan repülni, ette a máig repülő Douglas DC-6-osok, Curtiss C-46-osok, An-12-esek, Európában is gyakori Fokker F-70/100-asok a jó példák. S persze az sem életbiztosítás, ha a repülőgép vadonatúj: néhány hetes-hónapos, tökéletesen működő repülőgépet is össze lehet törni, mint ahogyan ezt számos példa is mutatta.
A végére szeretné ajánlani Mary Fall Wade remek és forrásanyagokkal bőven megtűzdelt elemzését az üzletről, annak jogi és diplomáciai kereteiről. Tömény, nehéz, de a téma iránt érdeklődőknek csemege.